Monday, July 6, 2009

Pas terpaksa guna isu halal, haram

CERITA DARI MANEK URAI 2
Soal halal haram dan masuk syurga atau neraka mula bergema di ceramah Pas di kalangan penduduk kampung pedalaman dalam kawasan undi N.41 pada malam Sabtu lepas. Salah seorang penceramah Pas dikenali sebagai ‘Ustaz’ Hamid Derani dengan lantang mengingatkan orang ramai yang bersesak-sesak di Kampung Lata Rek di tengah malam akan pelbagai kesan buruk menerima habuan disumbangkan oleh pemimpin UMNO khususnya.



Nasir Sukiman
5 Julai 2009

SETELAH isu taraf pendidikan dijawab dan tuduhan rasuah serta dakwaan penyelewengan berjaya ditangkis oleh UMNO-BN dan calonnnya Tuan Aziz Tuan Aziz Tuan Mat yang terbukti bersih, Pas kembali menggunakan soal agama di Manek Urai.
Soal halal haram dan masuk syurga atau neraka mula bergema di ceramah Pas di kalangan penduduk kampung pedalaman dalam kawasan undi N.41 pada malam Sabtu lepas
Salah seorang penceramah Pas dikenali sebagai ‘Ustaz’ Hamid Derani dengan lantang mengingatkan orang ramai yang bersesak-sesak di Kampung Lata Rek kira-kira 10 kilometer dari jalan utama Jalan Kuala Krai-Manek Urai di tengah malam akan pelbagai kesan buruk menerima habuan disumbangkan oleh pemimpin UMNO khususnya.
Memang benar pemimpin UMNO pernah memberi penduduk kain batik, sejadah dan pelbagai habuan lain tetapi ia menjadi idaman dengan pengundi sedia menadah tangan menerima sumbangan itu.
Penceramah berulang kali mengingatkan pemberian UMNO kononnya tidak halal dan tidak patut diambil.
Penduduk yang bersarban dan berkopiah dengan wanitanya bertudung menutup aurat jelas terpegun dan ramai yang mungkin termakan amaran disuarakan itu.
Dengan hampir 99.6 peratus pengundi Melayu dan cuma 56 penduduk Cina dan 28 pengundi India, Pas nampaknya mula gentar apabila mendapati segala fitnah dan tuduhannya terhadap Tuan Aziz ternyata tidak benar dan berjaya dijawab dengan amat memuaskan.
Pas sebelum ini berhujah kononnya 12, 293 pengundi Manek Urai tidak memerlukan wakil rakyat berpendidikan tinggi mewakili mereka dalam DUN.
Maka itulah peraih-peniaga ikan, Mohamed Fauzi Abdullah, 50, yang sekadar berpendidikan rendah dipilih berbanding Tuan Aziz berkelulusan ijazah pengurusan. Tetapi apa yang tidak didedahkan adalah hakikat betapa orang Kelantan amat mengutamakan pendidikan tinggi kerana adik beradik Pozi seperti juga Tuan Aziz semuanya adalah lulusan universiti.
Pas dengan dua portal berita pro-pembangkang Malaysiakini dan The Malaysian Insider mempersoalkan pula gaya hidup Tuan Aziz yang dikatakan mewah dan tidak mampu ditampung oleh pendapatan bulannya.
Bagaimanapun, apabila jumlah sebenar pendapatan bulanan calon UMNO itu dan isterinya seorang guru dicampurkan jelas ia lebih daripada mampu menanggung gaya hidup Tuan Aziz sekeluarga.
Itu pun, beliau dikatakan hanya memiliki kereta jenis Perdana sudah terpakai sedang rumahnya adalah separuh batu saja.
Apabila Pas kehilangan isu peribadi untuk dikecam dan di manipulasi sebagaimana dipergunakan dengan berkesan di Kuala Terengganu dan Bukit Gantang , ia lantas menimbulkan soal agama bagi memastikan pengundi di Manek Urai memangkah Pozee.
Namun, kini yang pasti UMNO dan Pas sedar pengundi berusia dalam lingkungan 21-39 tahun iaitu kira-kira 5,598 orang perlu diberikan perhatian.
Berikutan itu, dua parti itu menganjurkan persembahan dikir barat dan belia berkonvoi motosikal sedang ceramah agama Pas diselang-seli dengan bacaan al-Quran. Terbaru Pas menganjurkan konsert di Padang Majlis Kuala Krai dengan penyanyi Ringgo memeriahkan lagi acara. -malaysiaaktif.com

No comments:

Post a Comment